Září, měsíc ostrý jako břitva

Jan Řezáč

-

8.10.24

-

čtení na 16 minut

Web ostrý jako břitva. Je to 10 let od vydání prvního vydání. V roce 2016 bylo ještě druhé vydání. Liší se jen množstvím překlepů, ve druhém jsme je plusminus opravili. Vyprodaná jsou obě vydání a další nebude.

Mimo jiné, protože část knihy je neaktuální. Celý měsíc jsem dával na LinkedIN aktuální postřehy k tématům z knihy. Co se změnilo. Co se nezměnilo. Najdete je níže. Je to DLOUHÉ. Užijte si je.

Září 2024.

10 let, co vyšel Web ostrý jako břitva.

Dva roky psaní a přepisování. Korektury. Název? Karel. Design? Adam, Jolana a klára. Vydavatel? Milos. PR? Michaela. Hromada zpětné vazby od hromady lidí, namátkou Ondřej, Jiří. Křest. Kmotr Marek. Přednáškové podzimní turné.

👉 10 let, kdy jste mi jednou za čas napsali, že vám kniha fakt pomohla. Mám vaše ohlasy sepsané a jednou za čas si je pročítám. Díky!

👉 10 let, kdy jsem knihu neotevřel. Je fakt divný číst si knihu, kterou jsem napsal. Je to jako sledovat vlastní videa. Je. To. Divný. Raději čtu cizí knihy.

👉 10 let si zaslouží změnu. Otevřel jsem Web ostrý jako břitva. Dal jsem sem na LinkedIN myšlenky z knihy. A aktualizoval je po 10 letech.

Protože za 10 let zůstala část myšlenek z knihy stále stejná. A něco se zároveň významně změnilo.

Září 2024.  Měsíc ostrý jako břitva.

Strana 201.

Když jsem knihu psal, tak byli v našem oboru hlavně webdesigneři a UX designeři. Dnes je nás tam mnohem víc:

UX designer.

UX/UI designer.

Product designer.

Service designer.

Digitální designer.

Interakční designer.

UX/UI strategist.

Grafický designer.

UX copywriter.

Web designer.

Víte, co mají společného všechny tyhle názvy?

Jsou zcela neužitečné.

NIJAK neříkají, co ty lidi fakticky dělají.

Standardy neexistují.

Každá organizace si je řeší po svém.

Žabomyší války vypadají následovně: „Product designer je UX designer, který ale dává důraz i na byznys organizace. Service designer se dívá na holistickou uživatelskou zkušenost napříč službou.“

Pěkný. Akorát to dělali i webdesigneři. Tedy ti dobří.

Hledáte práci?

Neřešte, jak se role jmenuje.

Řešte, co v dané organizaci dělá.

Takový UX/UI designer, který 80% času kreslí ve Figmě… vlastně moc UX neřeší.

Strana 163.

Od napsání knihy se web technicky změnil. Low-code a no-code platformy ho transformovaly k nepoznání. API je standard.

👉 Nechcete technologie na míru.

👉 Nechcete Wordpress nebo Drupal.

👉 Chcete Webflow.

Nebo jinou pronajatou platformu. Tohle platí pro 99 % webů.

Web House of Řezáč je na Webflow . Klikali jsme do něj mnohem větší weby. Funguje to.

Pronajatá platforma vás oddělí od hostingu a kódu. Vyřeší je za vás. Neplatí to 100%. Platí to dostatečně.

Takže ve chvíli, kdy veřejná správa řeší weby na Drupalu, tak se mi otevírá kudla v kapse. Ve většině případů to dávno není potřeba.

Je to levnější na vytvoření? Dnes ne.

Je to levnější na rozvoj? Jednoznačně.

A to je přesně to, co chcete dělat se svým webem. Chcete ho denně upravovat, měnit, rozvíjet. Místo toho, abyste čekali až se vám ozve projektový manažer se zprávami od programátora. Který bude mít čas příští kvartál.

Strana 13.

Továrna na zákazníka. Model úzkých míst byznysu, se kterým přišel Ash Maurya na základě frameworku AARRR, který vymyslel Dave McClure. Názorně tu vidíte, proč nedává smysl bavit se o tom, kdo něco vymyslel jako první.

Framework říká, že někde máte úzké místo. A dokud ho nevyřešíte, nedává smysl řešit nic dalšího.

👉 Akvizice – chodí k nám lidé.

👉 Aktivace – jsou nadšení z naší nabídky.

👉 Příjmy – vyděláváme na nich.

👉 Retence – vrací se a nakupují znovu.

👉 Doporučení – mluví o nás s ostatními.

V knize řeším továrnu jen povrchně. Továrna na zákazníka je užitečný framework ve chvíli, kdy máte rozběhnutý byznys.

1️⃣ Chcete rychle vydělat víc? Změňte byznys model. Nebo změňte způsob, jak věci děláte. V době AI je to aktuálnější než kdy dříve.

2️⃣ Chcete růst? Potřebujete víc nových zákazníků. Posilte marketing, obchod a PR. Aktivně oslovujte. Buďte vidět.

3️⃣ Chcete více konverzí? Zlepšete komunikaci. Rychlá metoda jsou principy ovlivňování. Pomalá metoda je branding. Chcete dělat obojí.

4️⃣ Retence je zásadní, abyste se udrželi tam, kde jste dnes. Zároveň bez dostatečného získávání nových zákazníků je to pomalá smrt. Nikdy u vás 100 % lidí nenakoupí znovu. Zjistěte, proč u vás lidé nakupují znovu a posilte to.

5️⃣ Doporučování je zásadní. Celý byznys House of Řezáč stojí na osobním doporučení. Zároveň přimět lidi, aby o vás mluvili v dobrém, je oříšek. Můžete třeba… napsat užitečnou knihu. 😈

Strana 150.

Pokud jsem něco v knize skutečně podcenil, tak je to stakeholder management.

Komunikace s lidmi.

Projektové řízení.

Procesní řízení.

Jeden ředitel nemocnice mi kdysi řekl:

„Lidi nepoznají, jestli je to dobrý doktor, nebo špatný. Jestli jsme udělali při operaci chybu, nebo jsme zachránili, co šlo. Poznají kvalitu jídla. Poznají, jak s nimi doktoři jednají. Poznají, jak rychle přijde sestřička potom, co na ni zazvoní.“

Komunikace s lidmi.

Projektové řízení.

Procesní řízení.

Stakeholder management není jen směrem k manažerům či klientům. Je to i směrem k dalším dodavatelům. Nebo třeba vůči vašim kolegům programátorům.

Chcete mít dobré vztahy se stakeholdery. Stakeholder management je 30 % práce juniorního designera-specialisty. A klidně 80 % práce seniorního design leadera.

Stakeholder management se musíte učit od začátku kariéry. Nejde dohnat rychle.

Komunikace je náročná disciplína. Není den, kdy bych se v ní nenaučil něco nového. A pořád dělám chyby.

Strana 87.

Čísla.

Skoro nikdo s nimi nepracuje.

Tehdy jsem to nevěděl.

Je normální nepracovat s čísly. Jednou za čas sice management dostane na stůl nějaký report… a to NENÍ práce s čísly.

Čísla jsou těžká.

Skoro nikdo to neumí.

Kromě technického zajištění a analytického myšlení potřebujete sílu vůle. Vstát a koukat se do čísel systematicky a pravidelně.

Pro každý byznys existují stovky relevantních čísel, které se mění každý den, každou hodinu, každou minutu.

Čísla vám pomáhají odhalit situace, které jinak nedokážete zachytit. Zároveň nepředstavují realitu byznysu.

Číslo je velmi hrubý ukazatel. Říká „tady se něco děje, jdi a prozkoumej to“. Není to realita. Je to redukce světa… doslova na číslo.

Co potřebujete vědět o číslech?

👉 Jak vznikají.

👉 Jak se pohybují normálně.

👉 Jak moc jim můžeme věřit.

👉 Jaká čísla ovlivňují jiná čísla.

Strana 109.

Edward de Bono.

Jeho 6 klobouků používáme na každém designovém projektu. Cíleně. Rituálně.

V nějakou chvíli potřebujete slyšet, proč to nebude fungovat.

Potřebujete to slyšet mnohem dřív, než někdo napíše první řádku kvalitního objektově orientovaného kódu.

Oponentura zvyšuje kvalitu.

Každý kousek výstupů House of Řezáč prochází oponenturou.

Oponuje lead. Oponuje kontrola kvality. Oponuje klient.

Velmi často oponují všichni v rámci prostoru na workshopu.

Oponentura zvyšuje kvalitu.

Jasně, když vám pořád někdo říká, že to nebude fungovat, tak vás to demotivuje.

Proto musíte pro oponenturu vytvořit rituální prostor.

Oponentura zvyšuje kvalitu. Nepleťte si oponenta s konkurentem.

Oponent to s vaším společným projektem myslí dobře.

Strana 27.

Projektový trojimperativ. Ve zkratce… co je pro vás důležité? Rozsah? Cena? Čas? Tohle je zásadní nástroj, který používáme na každém projektu.

V knize kladu důraz na to, abyste si určili jen jednu osu trojimperativu. Nežijeme v dokonalém světě.

Projekty jsou o kompromisech. Někdy se o nich bavíte, jindy se o nich nebavíte. Vždycky tam jsou.

Neviděné kompromisy někoho dříve nebo později kousnou do zadku.

1️⃣ Zásadní je rozsah! Ten se mimochodem postupně zvětšuje. Přece to nemůžeme spustit bez X. Ještě jsme zapomněli Y. Přidejte Z. Generál by rád ještě tohle… takže nemá smysl řešit přesný termín… a dokonce ani cenu.

Rozsah nesouvisí s kvalitou. Kvalita vzniká díky zkušenostem a pracovním postupům realizátora bez ohledu na rozsah dodávky.

Pokud řídíte projekt podle rozsahu, tak si ho vždycky sepište na papír a k tomu papíru se vracejte s každým novým požadavkem. Změna rozsahu mění cenu a termín. Čím složitější projekt, tím častěji se změní jeho rozsah.

2️⃣ Zásadní je čas! V tom případě vám nezáleží na rozsahu. Pokud máme projekt spustit v září, tak to taky může být jednostránkový webík. Vím, chtěli jste tisíc stran… akorát to pak nemáte prioritu čas. Máte prioritu rozsah.

Vždycky má smysl dělat projekty tak nejrychleji, jak to jen jde. Nespuštěná práce nevydělává peníze.

Část manažerů si myslí, že když řekne: „Spusťte to v X.“, tak to nemá žádné důsledky. Mnohem lepší je zeptat se: „Když to budu chtít spustit v září, co to znamená pro projekt?“.

3️⃣ Zásadní je cena! Budete muset hromadu věcí dělat svépomocí. Proto děláme naše tréninky. Abyste tolik nepotřebovali externí dodavatele. Protože najmout kohokoliv zvenku je drahé.

Zároveň řešit složité problémy bez dostatečného know-how interně je ještě dražší. Tohle není vidět na první pohled! Vždy si položte otázku… jak dobře jsme na něco takového připraveni? Kolikrát už jsme to úspěšně provedli? Jaký máme systém, který zaručí, že dodáme to, co je potřeba i interně?

Děláte softwarové projekty, kde je pevný rozsah, čas a cena? Každý projekt je o kompromisech. Někdy se o nich bavíte, jindy se o nich nebavíte. Vždycky tam jsou.

Strana 74.

V době psaní knihy se mi pletly dva pojmy. Strategie a branding. Vzájemně jsem je prohazoval.

Strategie je sada rozhodnutí, kterou uděláte PŘEDTÍM než nastavíte cíle a plány.

Branding může být jedno z těch rozhodnutí.

Branding je sada aktivit, které podporují váš příběh mezi lidmi tam venku. Část je o komunikaci. Část řeší zkušenost zákazníka. Část se týká vašich produktů. Klíčové je dělat ho tak jasně, že posiluje váš příběh.

Pro některé organizace dává branding smysl. Pro jiné smysl nedává. Nebo nedává DNES.

Startup v rané fázi nepotřebuje investovat do značky. Potřebuje vzbudit poptávku po produktu. Nebo vytvořit ten produkt alespoň tak dobře, aby to dávalo elementární smysl. Branding je náročný a hlavně dlouhodobý.

Nepotřebujete značku, abyste uspěli.

Zároveň vám může pomoci.

V tom jsou strategická rozhodnutí náročná. Když se rozhodnete jinak, tak to pořád dává smysl! O to důležitější je, abyste své rozhodnutí udělali co nejlépe.

Proto jsme dali dohromady Strategické myšlení. V březnu máme už jen pár volných míst.

Strana 73.

Pokud bych měl smazat jednu stranu z celé knihy, byla by to tahle.

Zapomeňte na SWOT analýzu.

Zapomeňte na SWOT analýzu.

Zapomeňte na SWOT analýzu.

Je to asi nejhorší strategický framework, který můžete používat. V době psaní knihy jsem nevěděl zhola nic o strategických frameworcích. Nepotřeboval jsem to. Neměl jsem vlastní byznys. Takže jsem se upnul ke SWOTce… protože ji používali všichni ostatní.

Jsou chvíle, kdy je velmi užitečné dělat to, co dělá dav. Třeba když stavíte web a ten využívá stejné prvky, jako všechny ostatní weby. Ušetříte obrovské množství peněz.

Jsou chvíle, kdy je velmi NEužitečné dělat to, co dělá dav. Třeba když využíváte tu stejnou SWOTku, jako všichni ostatní. Nevymyslíte nic nového.

Uděláte z toho ničeho příběh. A odprezentujete to kolegům. Udělali jste SWOTku, takže je to strategie, chmm? Akorát, že vůbec.

Pokud bych měl smazat jednu stranu z celé knihy, byla by to tahle.

Je hromada mnohem užitečnějších strategických frameworků než SWOT analýza. Třeba WTP & HTW od Rogera L. Martina.

Strana 159.

Maslowova pyramida webdesignu je něco, co bych rozhodně neměnil. Za ty roky k ní pouze měním přístup.

Teď budu ostrý jako břitva.

Smysluplnost je pořád problém. Část webů jsou informační webíky a vizitky. Takový web nechcete. Buď web přináší/šetří peníze, nebo ho nepotřebujete. Nic mezi tím není.

Nalezitelnost postupně ztrácí na významu. Zásadní je a bude nalezitelnost vaší značky. Seznam jako vyhledávač pomalu odumírá. Google se snaží jak může, aby lidé zůstávali na Google a nikam nechodili. Sociální sítě jakbysmet.

Dostupnost je vyřešená díky pronajatým platformám.

Přístupnost může být vyřešená díky pronajatým platformám. Nemám data o tom, jak moc ji reálně řeší. Každopádně když mám milion webů s jednotným přístupem ke kódu a udělám je přístupné, tak je to „hotovo“.

Použitelnost je vyřešená díky standardním komponentám. Všechny weby vypadají stejně. Tak je využívejte.

Důvěryhodnost a přesvědčivost mají zásadní vliv na nákup. Mám na to certifikát od Cialdiniho.

Radost z používání se ukázala jako zhouba, kterou bych z knihy nejraději vymazal. Nahradilo ji psychologické deptání lidí. Doomscrolling. Rychlé šlehy dopaminu. Peklo na kolečkách.

Vytvoření vazby je vlastně branding. Ten potřebujete stále.

Jak na web v roce 2024/2025?

👉 Pojmenujte klíčové výsledky, které chcete od webu.

👉 Udělejte výzkum.

👉 Zostřete komunikaci.

👉 Navrhněte web se zcela standardními prvky na pronajaté platformě.

👉 Okořeňte výstup několika taktikami pro podporu důvěryhodnosti a přesvědčivosti.

👉 Profit.

Strana 201.

Design.

V době psaní knihy jsem vnímal design jako rozvětvenou disciplínu. Rozhodně jsem netušil, jak moc bude rozvětvená o 10 let později.

Design není kreslení pěkných obrázků.

Design je řešení složitých problémů.

Potřebujete k tomu 12 klíčových kompetencí.

👉 Designový proces

👉 Byznys

👉 Facilitace workshopů

👉 Zákaznický výzkum

👉 Sense-making

👉 Strategie

👉 Kreativita

👉 Prototypování

👉 Ověřování nápadů

👉 Stakeholder management

👉 Projektové řízení

👉 DesignOps

Ve Webu ostrém jako břitva je nenajdete. Učíme je na Strategickém designu.

Zrovna teď probíhá 4. cyklus. Máme plno.

Další začíná v únoru 2025.

Strana 82.

Designerka: „Proč letos děláme tolik designových sond? To jsme nikdy nedělali.“

Já: „Už jsem vyrostl z toho, že dáme příliš mnoho energie do nápadů, co nebudou fungovat.“

Neděláte zákaznický výzkum?

Prostě ten projekt redesignu webu nebo e-shopu nedělejte vůbec.

Tečka.

Sorry.

✅ Je v pohodě, když změníte technologické řešení webu.

✅ Je v pohodě, že upravíte konkrétní stránku a doměřit efekt změn.

❌ Není v pohodě, že ze vzduchu vznikne hromada wireframů nebo nová struktura. Pokud to není jen vstup do dalšího výzkumu.

Můžete využít stovky výzkumných metod. Normálně při redesignu webu vybíráte jen z několika.

👉 Analýza chování lidí na webu.

👉 Klasifikační analýza klíčových slov.

👉 Rozhovory se zákazníky.

👉 Uživatelské testování.

👉 Analýza zákaznické podpory.

👉 A/B testování.

👉 Kartičkové testy.

👉 Designové sondy.

Chcete použít alespoň jednu kvantitativní a alespoň jednu kvalitativní.

Ušetříte si 🩸🩸🩸 krev, pot, slzy.

Skoro nikdo to nedělá.

Takže máte možnost získat výhodu oproti konkurenci.

Strana 163.

Už před 10 lety jsem tvrdil, že grafický design je důležitý. A že na webu jsou důležitější oblasti.

Obsah.

Technologie.

Grafika.

🥉Grafika je na bedně. Má své čestné třetí místo. A na webu ji vlastně moc neovlivníme. Chcete skvělou grafiku webu? Potřebujete v první řadě skvělý vizuální styl. Brand → Vizuální styl → Web. Nikdy naopak.

🥈Technologie má druhé místo. Pomalý a chybový web lidem zabrání v tom, aby se nechali vést k poptávce či objednávce. A to je tak vše. Pro většinu webů to vyřeší pronajatá platforma.

🥇Obsah má první místo. Akorát ne ledajaký obsah. Obsah musí zasáhnout srdce lidí tam venku. Musí z něj na první pohled uvidět, že je chápete. Znáte jejich problémy. Nabízíte řešení.

Skvělý obsah vzniká ze zákaznického výzkumu. A samozřejmě ho okořeníte trochou etického ovlivňování.

Strana 95.

V knize jsem se držel standardních šablon pro popis zákazníků. Persony. Segmenty. Nebo třeba ICP.

Dnes je nepoužíváme.

Šablony nutí lidi, aby si vymýšleli věci, co nejsou v datech. Jen proto, že jsou v šabloně.

❌ Nepřizpůsobujeme výzkum šabloně.

✅ Přizpůsobujeme výzkum realitě klienta.

Děláme frameworky na míru jako součást interpretace dat. Kreslíme. Vizualizujeme. Děláme tabulky. Ukazujeme klientovi co nejužitečnějším způsobem realitu lidí tam venku. Aby mohl změnit své chování.

Kdy náš přístup nefunguje?

Když chcete prodat firmu. A váš budoucí americký investor nebo jeho konzultanti očekávají standardní persony, segmenty, ICP… jako součást podkladů pro ocenění firmy.

Kdyby všechno fungovalo vždycky… no pak by to byla trochu nuda. 😈

Září, měsíc ostrý jako břitva.

Doufám, že jste si ho užili.

Potřebujete zostřit komunikaci nejen online?

👉 Napište mi.

Hledáte aktuální know-how pro tvorbu úspěšného webu, e-shopu, appky?

👉 Jděte na Strategický design. Začínáme v únoru.

Zvažujete, co dál?

👉 Jděte na Strategické myšlení. Začínáme v březnu.

Máte e-shop?

👉 Podívejte se na záznam webináře Válka e-shopů.

Webinář je bezplatný. Tréninky můžete zaplatit z letošního vzdělávacího rozpočtu.

„Language — particularly in books — doesn’t just describe the world as it is, it describes the world as it could be. Writing about how to progress to a better future can make that better future more likely. Writing about worries can create a worried world.“
– John Burn-Murdoch

Čtení na víkend

Reform Is Driven by Rising Elites

Dlouho jsem nechápal roli elit. Samo Burja rozebírá, jakou roli hrají elity, když chcete zlepšit společnost jako celek.